#siripertapaanramlee

#siripertapaanramlee adalah pengembaraan dalam diri untuk mengenal dengan lebih dekat diri ini. Boleh ikut di IG, atau di blog ini, ikut suka hati.

Misi 1 : Mencari apps sejati

Tidak dapat tidak, apps sudah menjadi sebahagian daripada rutin hidup ini. Lalu Aku fikir, jika apps itu sudah rutin, ada baiknya apa yang Aku mahu menjadi rutin, Aku guna apps. Lalu Aku mula mengkaji, apakah apps sejati untuk siri ini.

Lalu apakah ciri-ciri apps pertapaan yang Aku mahu ?

  1. Minimalist – UI mesti tidak serabut, disusun tepat untuk function
  2. Ada ciri-ciri yang membuatkan Aku rasa rugi gila, kalau Aku tertinggal meditate sehari
  3. Ada stat supaya Aku boleh tahu kuantiti jam yang telah Aku meditate

Lain-lain yang Aku fikir :

  1. Free atau bayar – Kalau apps bagus, apa salahnya kita menghargai dan support usaha manusia lain?
  2. Social Element – Kalau boleh social dengan orang lain atau komuniti, OK juga tapi tak ada pun tak apa. Paling sikit faedah yang Aku fikir, kalau berjemaah, lebih kuat perasaannya.
  3. Additional Knowledge Repository – Kalau ada macam video how to, atau best practice tips bagai pun OK untuk improve lagi meditation.

Aku lalu mengembara ke alam apps store untuk mencari siapakah calon – calon yang boleh memenuhi keperluan Aku. Lalu Aku menemui :

Calon 1 : HeadspaceYoutube, iOS

Headspace ini pada mula Aku download, Aku rasa macam nak meditate dengan jin – jin comel. Character kartun yang bunian channel kartun Astro membuatkan Aku sikit tak berapa minat. Namun video-video kartun kelakar di Youtube dia agak baik juga untuk tambah knowledge.

Apps ini kalau subscribe, lifetime USD399. Ada guided meditation, selain satu wow factor yang Aku suka, bila meditate on, bubble indication meditation dia macam bernafas.

Screen Shot 2018-09-21 at 5.21.07 PM

Satu lagi wow dia ada guide dari meditation expert level monk. Ini memang rare.

Screen Shot 2018-09-21 at 5.19.16 PM

Aku rasa Aku tak boleh dengan Headspace ini sebab jiwa Aku tak comel macam jin – jin dalam apps ini. Kalau nak jadikan meditation anda FUN, boleh cuba apps ini.

Calon 2 : Calm, Youtube, iOS

Calon kedua adalah Calm. Apps ini menang anugerah apps of the year 2017 dari Apple. Add value selain daripada untuk meditate, dia ada siri kisah – kisah untuk bantu kita tidur selain daripada siri muzik yang menenangkan.

Screen Shot 2018-09-21 at 5.28.15 PM

Screen Shot 2018-09-21 at 5.25.42 PM

Lepas tilik-tilik, amati betul-betul, Aku rasa Calm apps ini sesuai untuk orang yang imsonia. Tapi berbanding Headspace, Calm lebih matang pendekatannya. Melihat gegambar dalam apps ini merasakan bagai bertapa di atas gunung depan rumah Wolverine.

Calon 3 : Timeless, Video, iOS

First time download dan baru buka apps ini dah rasa jatuh cinta pandang pertama. Sebaik Aku guna dan on meditation, Aku rasa pengembaraan mencari apps sejati Aku berakhir disini.

Screen Shot 2018-09-21 at 5.35.49 PM

Apps ini interface dia paling minimalist berbanding yang lain. Fokus utama dia adalah untuk meditation. Berikut adalah semakan semula terhadap apa yang Aku mahu.

  1. Minimalist – Ya. Fokus utama suruh orang buat meditation. Pilih tempoh waktu pertapaan dan kemudian click “Begin”. 4 preset waktu pertapaan ini boleh set sendiri. Bila on meditation, yang bulat tu adalah timing, akan bergerak semakin berkurang tanda masa dah berjalan.
  2. Ciri-ciri rugi gila kalau tak meditate – Ya. Ada indikasi Current Streak vs Best. Maksudnya sekarang dah bertapa berapa hari dan rekod paling banyak bertapa berapa hari. Bila dua ini sama, rasa rugi kalau tertinggal satu hari tak bertapa sebab kena mula semula.
  3. Ada stat – Ya. Boleh tengok mingguan, bulanan, tahunan.

Selain itu,

  1. Free atau bayar – Langganan setahun RM284. Kalau tak meditate jugak tak tahulah.
  2. Social Element – Tak ada. So meditate sorang-sorang.
  3. Additional Knowledge Repository – Ada guided meditation, ada list buku best untuk dibaca tentang meditate dan ada penulisan pasal meditate (tarik dari blog)

Lain – lain,

  1. Dicipta oleh orang yang meditate untuk para meditateApps ini dibina oleh 2 orang yang memang buat meditation, so apps dia memang capture essence meditation tu. Tengok muka designer dia ni, nampak tak aura dia lain maciam?Screen Shot 2018-09-22 at 12.57.16 AM
  2. Ada reminder nak suruh bertapa pukul berapa.
  3. Boleh set goal
  4. Ada dua mode warna. Biru biasa dan biru deep. Kalau Aku dah sampai goal Aku nanti baru nak ubah mode biru deep.

Setakat 26 hari pakai apps ini, Aku puas hati. Ini sekilas UI apps ini untuk rujukan.

meditate-8_origprogress-8_orig course-8_orig

Kata RUMI, “Hati kamu sebesar lautan. Carilah diri kamu di kedalaman yang tersembunyi.”

Selamat meditate.