Minum air

Menjelang 40 tahun kita mesti fikir macam-macam lebih serius. Antaranya adalah kesihatan. Setelah Aku bertemu dengan Teacher Irene, seorang yang matanya tembus badan, Teacher Irene berkata begini kepada Aku.

I see you seldom drink water aaaa… true kan?”
Yes… correct (dem canne dia tau?)”
You must drink a lot. Or else you got kidney problem in future

Maka Aku ber-ijtihad untuk mula minum air satu hari satu botol.  Oleh kerana dulu pernah beli botol air, maka Aku guna botol air ini. Rasa macam darjah satu. Hari-hari pergi ofis bawa botol air.


View this post on Instagram

A post shared by khairulazizi (@khairulazizi) on

***

Di ofis, John Zulazri partner Aku memang dah lama pergi ofis bawak botol air. Aku rasa dia bawak botol air sejak dia kahwin dengan cina.  Dulu Aku ada ejek dia apa barang bawak botol air pergi ofis. Ingat sekolah rendah ke. Hari ini bila Aku bawa botol air, dia pula ejek Aku.

Setelah seminggu Aku bawa botol air, hari ini John Zulazri tanya Aku satu soalan.

“Habis ke minum air satu botol tiap-tiap hari?”
“Setakat ni tak habis lagi. Tapi bila balik rumah air dalam botol sikit”

John tersenyum bangga. John kemudiannya memandang botol air diatas mejanya sambil berkata,

“Ini dah refill kali kedua”

***

Di dalam dunia ini sentiasa akan ada orang one step ahead. Maksudnya, kita ingat dia dah level ni, tapi sebenarnya dia dah another level. Kita ingat dia minum air satu botol tiap-tiap hari. Tapi sebenarnya dia minum 2 botol tiap-tiap hari.

Tun Mahathir adalah salah seorang yang one step ahead. Melalui kajian Aku dan John Zulazri, antara sebab Tun Mahathir menang GE baru-baru ini adalah kerana beliau sentiasa one step ahead. 

Aku fikir, apakah yang lebih baik daripada one step ahead? Jawab hati,

2 step ahead“.

Dalam cerita minum air setiap hari, one step ahead adalah refill air dalam botol manakala 2 step ahead bukan refill botol air sampai 3 kali. Kata Aku kepada John Zulazri,

“Sebenarnya Aku dah 2 step ahead dari kau dalam hal minum air dari botol ni (perangai budak-budak memang selalu nak menang)”
“Apsal pulak?”
“Sebab botol air Aku besi kalau jatuh takkan pecah, botol air kau plastik. Jatuh pecah, ko kena beli baru. Kalau ada zombie apocalypse Aku boleh ketuk kepala zombie tu sampai dia pengsan. Kau takleh. ”

John tidak senyum langsung tetapi tangannya mengambil botol, dan dia minum 3 teguk.