Catatan Meditation, Hari 1 : 3rd Attempt

15 Februari 2019

Elok 31 hari meditate, masuk hari ke 32 lupa. First time hari tu ujian dari mak abah. La ni ujian adik beradik. Galak main UNO masa birthday anak adik, last-last lupa nak meditate. Manusia.

Bila Aku analyse semula antara sebab faktor asyik terlupa, betullah, secara externalnya adalah apabila masa dan perhatian kita itu, kita halakan kepada keluarga kita. Family come first memang betul tapi, takkanlah untuk 10 – 20 minit diri sendiri kita lupa. Kita ada 24 jam kan?

Maka, Aku rasa sebenarnya adalah faktor internal. Aku yang silap tentukan masa, bila, untuk meditate.

Sebenarnya Aku meditate pada setiap hari jam 11:30 malam. Dalam apps memang dah ada reminder tapi kadang-kadang, bila kita tengah burgermbira, handphone kita tak kuat sangat nak jerit kat telinga. Malam ini dah sangat penghujung. Cuma ada 30 minit sahaja lagi untuk masuk hari baru.

So,  14 Feb hari ke 32 Aku terskip satu hari. 15 Feb, hari ini, Aku mula  meditate terus balik restart hari 1.  Berbanding cubaan pertama dulu bila terberhenti agak makan masa nak sambung balik, kali ini Aku decide untuk tidak berlengah langsung.

Ini adalah attempt ketiga untuk cuba meditate daily tanpa terskip satu hari pun. Agar Aku tidak terlupa, Aku mula meditate setiap pagi 10 minit dan malam hari 11:30, lagi 10 minit. Kalau malam ada tetamu, paling tidak, siang Aku dah meditate.

Rupanya bila kita gagal dalam sesuatu, jika kita belajar, maka cubaan untuk berjaya siri berikutnya kita diberi idea bagaimana untuk pastikan yang cubaan kita itu terus berjaya. Rupanya lagi, tidak ada gunanya depress lama-lama, sebab, kegagalan yang berlaku pada kita itu sebenarnya adalah plot untuk kita bangkit dengan lebih kukuh lagi.